
Beleidsnota 2022-2025 Hervormde Gemeente Serooskerke
Inleiding In 2009 is door de kerkenraad van de Hervormde Gemeente Serooskerke voor het eerst een beleidsnota vastgesteld. Serooskerke is een bijzondere regiogemeente waarvan de wekelijkse erediensten, de geloofsbeleving en de omgang met elkaar de belangrijkste kenmerken zijn. Het is in onder deze omstandigheden nu niet eenvoudig om verdere invulling te geven aan zaken van diaconale en missionaire aard. De voornaamste oorzaak hiervan is dat nagenoeg alle gemeenteleden, op enkele dorpsbewoners na, van (ver) buiten het dorp afkomstig zijn. Wel is er jaarlijks op diverse momenten aandacht voor niet-kerkbezoekers in Serooskerke. De PKN biedt handvatten voor het maken van een visie en beleid in de nota “De hartslag van het leven”. Uit deze nota blijkt hoe veelzijdig de PKN geworden is (denk in onze regio aan De Westhoek). De kerkenraad heeft geprobeerd de structuur van deze nota te volgen.Ons beleidsplan bestaat enerzijds uit een visie op het gemeentezijn en anderzijds uit beleidsuitgangspunten en standpunten in ethische zaken. De kerkordelijke zaken zijn opgenomen in de plaatselijke regeling. De belangrijkste uitgangspunten van de kerkenraad voor de nieuwe beleidsperiode zijn een zo groot mogelijke openheid naar de gemeente en het samen gemeente zijn. Gemeenteleden zullen meer geïnformeerd en zoveel mogelijk uitgenodigd worden tot het doen van voorstellen voor nieuwe initiatieven. Voor de eventuele uitvoering daarvan zal de kerkenraad een coördinerende rol vervullen.
Visie “ Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.”
Johannes 3: 16 De inspiratiebron voor ons denken over de gemeente ligt in bovengenoemde uitspraak van Jezus. Deze woorden houden voor ons in dat Hij is gestorven voor onze zonden en uit de dood is opgewekt en dat God op grond hiervan door Woord en Geest vergeving en vernieuwing schenkt aan allen die in geloof aan Hem verbonden raken.
Gemeente van Jezus Christus Als gemeente zijn we een gemeenschap van gelovigen, die vanuit dit Evangelie wil leven. Wij behoren toe aan Jezus Christus en zijn in Hem geheiligd. Het is ons verlangen dat het ook in onze gemeente gaat om de eer van God. Daarom is de gemeente de plaats waar we als christen worden opgebouwd in ons geloof en vormen we samen een gemeenschap met en in Christus, door de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten. Dit is tevens de plek waar mensen die nog vreemd aan Christus zijn, tot het geloof in Hem genodigd worden, opdat zij zullen delen in onze gemeenschap.
Gemeente zijn in Serooskerke
Beleid: de inhoud
Het geloofsgesprek rondom Bijbel Vanuit de PKN wordt via de classis aandacht gevraagd voor het geloofsgesprek, en dan in het bijzonder het samen lezen van de Bijbel. De achterliggende gedachte hierbij is dat de Bijbel ook in de kerk een onbekend boek dreigt te worden. In de classis wordt dit thema verder uitgewerkt en later uitgezet onder de gemeenten. In onze gemeente is volgens de kerkenraad voldoende ruimte voor het geloofsgesprek. Naast de wekelijkse erediensten vindt dit plaats op de bijbelkring, de huiskring, de diverse catechisaties en ook op de diverse informele bijeenkomsten. Als we de achtergrond van onze leden en gasten hierbij betrekken kan gesteld worden dat onze bezoekers bewust gekozen hebben voor onze gemeente, juist om die open Bijbel en de Woordverkondiging, en dit bewustzijn ook uitdragen. De dreiging die gesignaleerd wordt raakt onze gemeente dan ook nauwelijks. De kerkenraad zal geen actie ondernemen, maar wel de ontwikkelingen volgen. Inwijding in het geloof Geloof komt niemand zo maar aanvliegen, het vraagt om inwijding. Dat geldt in het bijzonder voor jonge mensen die opgroeien in een wereld waar weinig verwijzingen naar het christelijk geloof te vinden zijn. Omdat er in onze gemeente gelukkig ook weer jongeren te vinden zijn, is het gelukt om de catechese weer op te zetten. De kerkenraad zal afhankelijk van de leeftijd passende catechese aanbieden. Ook staat zij open voor ideeën om andere jeugdgerelateerde vormen van onderwijs en ontspanning aan te bieden. De aantallen zijn nu nog gering. Samenwerking met andere gemeente is – gelet op de verschillen – nauwelijks een optie.Beleid: de vorm
Gemeentezijn Onze gemeente kenmerkt zich als regiogemeente. Naar de vorm is zij ingericht als een traditionele, orthodoxe gemeente. Ook de liturgie is op traditionele leest geschoeid. De kerkenraad ziet geen aanleiding hierin verandering te brengen. In gebieden waar sprake is van terugloop van leden of een andere bevolkingssamenstelling wordt er volop geëxperimenteerd met ander vormen van samenzijn en een andere indeling van de liturgie. De kerkenraad meent dat juist de rust van het behoudende de kracht van Serooskerke is en ziet dan ook geen aanleiding om veranderingen toe te passen. Dienstenorganisatie PKN Van de dienstenorganisatie van de PKN zullen wij zo veel mogelijk gebruik maken op het gebied van salarissen, administratie, modellen etc. In voorkomende gevallen kan gebruik gemaakt worden van de gemeenteadviseur/regioconsulent van de PKN. De PKN denkt dan met ons mee in zaken die een oplossing vragen. Kerkenraad Overeenkomstig het Nieuwe Testament wordt de gemeente geleid door de ambten. In Efeze 4 wordt het ambt een ‘voegsel’ genoemd, waarmee de taak van de kerkenraad precies wordt verwoord. Het gaat om het bijeen brengen en houden van het geheel van de gemeente van Christus. Het is de taak van de kerkenraad om de gemeente te richten op de kern van het gemeente zijn, namelijk haar leven met God, de onderlinge gemeenschap en haar opdracht tot getuigen in de wereld. De kerkenraad is zich voortdurend bewust van zijn eigen plaats in deze. Het gaat niet om heersen maar om dienen. We streven er naar dat ieder gemeentelid echt aan bod komt en in staat wordt gesteld om zijn of haar gaven in te kunnen zetten in de dienst van God. De kerkenraad probeert zo dicht mogelijk bij de gemeente te staan. Dit doet zij door een zo open mogelijk beleid te voeren. Kerkenraadsleden zijn altijd aanspreekbaar en zullen opmerkingen en ideeën in de kerkenraadsvergaderingen inbrengen. De predikant Bij de aanstelling van een (emeritus-) predikant zal worden uitgegaan van een hulpdienstenconstructie. Dit houdt in dat de predikant dan in principe voor minimaal twee en maximaal vier jaar benoemd wordt. Hij kan geen lid zijn van de kerkenraad (wel als adviseur de vergaderingen bijwonen). In overleg met het Breed Moderamen van de classis kan een nieuwe termijn indien wenselijk aangevraagd worden. De vrouw in het ambt Wij staan in de traditie waarin de kerkenraad uit mannen bestaat. Binnen de landelijke PKN wordt hier verschillend over gedacht. Wij menen echter dat er op grond van de Schrift geen plaats is voor de vrouw in het ambt. Zo blijven wij in de gereformeerde traditie dat de kerkenraad alleen mannen zal voorstellen als ambtsdrager. Dit doet echter niets af van de waardigheid van de vrouw en betekent ook niet dat de vrouw wordt uitgeschakeld in het gemeentelijke leven. Integendeel. Vele taken buiten het ambt kunnen door haar worden uitgeoefend. Reguliere diensten Tweemaal per zondag wordt er een kerkdienst belegd. De zondagse eredienst vormt het hart van het gemeente zijn. De doordeweekse activiteiten dragen ook bij aan de gemeenschap. De zondagse dienst is echter de plaats waar we ons op God richten. Zowel het Oude- als het Nieuwe Testament geven aan dat de kern van het geloofsleven het eren van God in de samenkomst van de gemeente is. Daar wordt het Woord van Godswege verkondigd en de verzoening bediend. Daar vindt de ontmoeting plaats tussen God en zijn gemeente. Enkele keren per jaar heeft de dienst het karakter van een zangdienst. De diensten vinden plaats onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Bijzondere diensten op zondag 1. Doopdienst.
Beleid: kerk met anderen
Met Hervormd Haamstede onderhouden we een samenwerkingsmogelijkheid. Mocht de noodzaak er zijn dan zal de kerkenraad niet verzuimen om met deze kerk of andere kerken samen te werken. Dit is echter op dit moment niet aan de orde. Wij vinden het belangrijk in deze onze eigen identiteit te behouden!
Beleid: ethische vraagstukken
Doop Bij de bediening van de doop aan kinderen wordt uitgegaan van kerkelijke meelevendheid van de doopouders in onze gemeente. Één van de ouders moet in principe belijdend lid zijn om de doopvragen te kunnen beantwoorden. De andere ouder kan gevraagd worden of hij (zij) instemt met het jawoord van de echtgeno(o)t(e). In de situatie dat beide ouders geen belijdend lid zijn, moet vooraf duidelijk zijn dat de doopouders de belijdeniscatechese zullen gaan volgen. Huwelijk en samenwonen Het huwelijk is door God zelf ingesteld voor een man en een vrouw. Samenwonen achten wij in strijd met Gods Woord. Dit is de norm voor onze gemeente. Toch kan samenwonen in de praktijk voorkomen. De kerkenraad zal mensen hierop aanspreken, in de hoop dat het tot een huwelijk komt. Indien de wens tot dit laatste wordt kenbaar gemaakt, bieden wij een vorm van huwelijkscatechese aan, die bestaat uit twee gesprekken van het bruidspaar met de predikant. Ter voorbereiding wordt ook het – door de kerkenraad goedgekeurde – huwelijksformulier besproken dat in de dienst gebruikt wordt. De dienst vindt plaats onder verantwoording van de kerkenraad. Er zijn dan ook behalve de predikant twee ambtsdragers aanwezig: een ouderling die de huwelijksbijbel namens de kerkenraad aanbiedt en een diaken die zorg draagt voor de collecte. Als er een aanvraag voor een huwelijksinzegening komt van een stel dat reeds met elkaar samenwoont, wordt dit niet op voorhand geweigerd. Wel wordt in het huwelijksgesprek gevraagd naar hun motivatie en wordt duidelijk gemaakt wat de waarde van het huwelijk is boven het samenwonen. Het komt voor dat Hervormde leden een Rooms-katholieke partner krijgen. Dit is voor ons geen belemmering voor de bevestiging en inzegening van een huwelijk. Wel wordt in het huwelijksgesprek benadrukt dat het belangrijk is dat man en vrouw samen kiezen voor één kerk. De kerkenraad van Serooskerke kan principieel geen medewerking verlenen aan oecumenische diensten, gezien de grote leerverschillen die er zijn aangaande het huwelijk en het avondmaal c.q. eucharistie Het homohuwelijk Nu in onze Nederlandse samenleving het huwelijk ook is opengesteld voor leden van hetzelfde geslacht, kan het voorkomen dat er een verzoek komt om een zodanig huwelijk kerkelijk te bevestigen. De kerkenraad meent hieraan geen medewerking te kunnen verlenen. Dit omdat – zoals in de vorige paragraaf is verwoord – het huwelijk door God zelf is ingesteld tussen man en vrouw. Dit doet niets af aan de waardigheid en acceptatie van de homoseksuele man of vrouw. Voor God is ieder schepsel waardevol. Derhalve dienen wij ook elkaar te accepteren en respectvol om te gaan met de ander, ongeacht de geaardheid. Andere levensverbintenissen Andere verbintenissen dan een huwelijk tussen man en vrouw worden in onze gemeente niet voor Gods aangezicht ingezegend. Euthanasie en crematie De maatschappelijke ontwikkelingen rond deze thema’s ontwikkelen snel. Wat voor enkele jaren geleden onbespreekbaar was of gewoon niet voorkwam, wordt nu in brede lagen van de bevolking geaccepteerd. Zonder de ogen te willen sluiten voor de verschuivende maatschappelijke normen willen we als kerkenraad een principieel en Bijbels standpunt innemen. Wij constateren dan dat God de Schepper is van alle leven en onze dagen in Zijn hand heeft. De dood is als een vloek, als een straf voor de zonde, in de wereld gekomen. Het past niet dat de mens deze vloek aan zichzelf voltrekt.Ook ten opzichte van begraven of cremeren verschuift de norm in ons land omdat met God en zijn Woord steeds minder rekening wordt gehouden. Cremeren vindt zijn oorsprong in de heidense cultuur en wijzen wij af. De Bijbel spreekt over begraven en Jezus Zelf is ons ook hierin ten voorbeeld.
Beleid, de samenleving
Diaconaat Algemeen Deze beleidsnota beoogt in grote lijnen te omschrijven waar de aandachtspunten liggen voor de directe toekomst en hoe hier plaatselijke en praktische invulling aan gegeven kan worden. Diaconie is een zaak van de hele gemeente. De kerkelijke gemeente is er niet voor zichzelf, maar is er met de bedoeling diaconaal te handelen in de samenleving en in de eigen kring. Kerntaak Bijstand en maatschappelijk werk is te beschouwen als de kerntaak van de diakenen. Dit houdt in: directe en concrete hulp bij dreigend of aanwezig gebrek. Omzien naar elkaar. Bij dit alles wordt rekening gehouden met de wettelijke mogelijkheden via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De diaconie onderhoudt contacten met de diverse gemeenten over de mogelijkheden die de WMO biedt. Daarnaast zijn er de volgende specifieke activiteiten: (a) de organisatie en beheer van de kerkradio; (b) ver/bezorgen van bloemen en kleine attenties bij verjaardagen en ziekte; (c) acties rond Pasen en Kerst; (d) aandacht gericht op de problematiek van (stille) armoede; (e) ondersteuning projecten (o.a. Zuid-Afrika, Oeganda). Beheer diaconale gelden en goederen Het beleid is er op gericht het huidige bezit zoveel mogelijk te laten renderen en de opbrengst hiervan (geheel) te gebruiken voor diaconale doelen zonder het kapitaal aan te tasten. De opbrengsten bestaan uit pacht van de landbouwgronden en rente. Jaarlijks wordt een collecteschema gemaakt, de opbrengt gaat volledig naar het omschreven doel. Er zijn maandelijks twéé doelgerichte diaconale collecten, in de morgen- en avonddienst. Bij de viering van het Heilig Avondmaal is er een tafelcollecte. De maandelijkse deurcollecte is ook een diaconale collecte met een steeds wisselende bestemming. Er wordt jaarlijks een begroting en jaarrekening gemaakt aan de hand van het model van de PKN. Door een externe boekhouder wordt een controleverslag gemaakt. Vergaderingen en representatie De ambtelijke aanwezigheid in de kerkdienst uit zich voornamelijk in het inzamelen van de gaven en in de dienst bij het Heilig Avondmaal. Een diaken heeft zitting in het moderamen van de kerkenraad. In principe worden de provinciale/regionale diaconale vergaderingen bezocht.Beheer en organisatie
Algemeen Het college van kerkrentmeesters functioneert onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad en heeft als taak het beheer en beleid rond alle stoffelijke aangelegenheden die de kerk betreffen. Om die eenheid te benadrukken is de meerderheid van de kerkrentmeesters ook ouderling. De huidige samenstelling is twee ouderling-kerkrentmeesters en één kerkrentmeester. In feite zijn ouderling-kerkrentmeesters ouderlingen met een bijzondere opdracht. Er is in onze gemeente voor gekozen om de taken gescheiden te houden, de ouderling-kerkrentmeesters houden zich met het kerkbeheer bezig. Geldwerving Voor de geldwerving is het college van kerkrentmeesters aangewezen op de jaarlijkse actie Kerkbalans, de wekelijkse collecten in de kerk, en giften alsmede van subsidies van monumentenzorg voor het onderhoud aan de kerk. Dit zijn de belangrijkste bronnen van inkomsten. Een kerkelijke gemeente moet volledig in haar onderhoud kunnen voorzien. Dat betekent dat van de inkomsten naast de instandhouding van de gebouwen (kerk en pastorie) ook de salarissen en de kosten van alle activiteiten betaald moeten worden. Financieel beheer Het beleid van het college van kerkrentmeesters is erop gericht de financiën zo te beheren dat er ook in de toekomst een bestaansmogelijkheid blijft voor onze gemeente. Om voornamelijk het onderhoud van de gebouwen goed te kunnen sturen en bewaken is er een meerjarig onderhoudsplan gemaakt. Dit laatste is ook verplicht voor de toekenning van subsidies. Er wordt er jaarlijks een begroting en jaarrekening gemaakt naar het model van de PKN. Door een externe boekhouder wordt een controleverslag gemaakt.Deze herziening van de beleidsnota is vastgesteld in de kerkenraadsvergadering van 9 november 2021:
De voorzitter, K. van Heest